I anledningen af at professionshøjskoler og erhvervsakademier i 2013 fik en ny forpligtelse til at foretage praksisnære og anvendelsesorienterede forsknings- og udviklingsaktiviteter, undersøger DFiR disse aktiviteters plads i det danske forsknings- og innovationslandskab.
I 2013 blev det vedtaget, at professionshøjskoler og erhvervsakademier skal varetage praksisnær og anvendelsesorienteret forskning og udvikling (FoU) i tæt samspil med det aftagende arbejdsmarked, øvrige uddannelses- og vidensinstitutioner og det omgivende samfund. Det følger af samme lovgivning, at FoU-aktiviteterne har til formål at tilvejebringe ny viden og konkrete løsninger på udfordringer inden for de erhverv og professioner, som professionshøjskolernes og erhvervsakademiernes uddannelser er rettet mod.
Med udgangspunkt i lovændringens fokus på omsætningen af viden og dens anvendelse, har Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFiR) i projektet ”Praksis ind i forskning – forskning ud i praksis” kortlagt, hvordan videnudvekslingen mellem vidensproducenter og -aftagere foregår, hvilke særlige forhold og kvaliteter, der gør sig gældende for FoU i disse institutionelle sammenhænge, og hvordan disse forhold kan styrkes fremover. Projektet er baseret på en række stakeholdersamtaler, et internationalt casestudie, indsamlede kvantitative data og en spørgeskemaundersøgelse blandt forskningsaktive medarbejdere på professionshøjskoler og erhvervsakademier. Fokus har været på forskning og udvikling inden for tre store fagområder ved professionshøjskolerne: lærer, pædagog og sygeplejerske, mens alle forskningsfelter er repræsenteret i forhold til erhvervsakademierne.
DFiR vurderer, at der i dag, ti år efter lovændringen, er et uudnyttet potentiale for at løfte implementeringen og skaleringen af FoU ved de danske professionshøjskoler og erhvervsakademier. DFiR kommer med fem anbefalinger til, hvordan der kan skabes de bedst mulige rammer for et sådant løft. Bl.a. bør regeringen udvikle en visionær, national strategi for området, ligesom både offentlige og private bevillingsgivere bør styrke adgangen til større og flerårige FoU-bevillinger.
Som bilag til rapporten har DFiR offentliggjort spørgeskemaet det blev anvendt i projektet.
Arbejdsgruppen for DFiR-projektet Praksis ind i forskning - forskning ud i praksis har bestået af to rådsmedlemmer:
DFiR har desuden haft en følgegruppe nedsat med det formål at give kvalificeret og faglig sparring og at sikre størst mulig relevans af projektet for en størst mulig kreds af interessenter. Følgegruppens rolle har udelukkende været at dele sin viden med rådet, ikke at hverken validere eller godkende DFiR’s arbejde.
Følgegruppen bestod af: